Belangenbehartiging
In schooljaar 23-24 sluiten we 21 protocollen af na onderhandelingen met de overheid en keuren we 28 Vlor-adviezen goed. Om tot een gedragen standpunt te komen overleggen we op een aantal structurele overlegplatformen die OVSG organiseert: de directeurenplatforms voor verschillende onderwijsniveaus, het Brusselplatform of het stedenplatform. Het kenniscentrum onderbouwt het onderwerp met onderzoek en cijfers. Het bestuur van OVSG bepaalt het uiteindelijke standpunt dat de onderhandelaars meenemen naar de onderhandelingstafel. Ook in procescommunicatie wordt geïnvesteerd zodat besturen en onderwijsinstellingen weten wat er op hen afkomt.
01 Basisonderwijs
Minimumdoelen basisonderwijs
Nieuwe minimumdoelen in het basisonderwijs is één van de voorstellen in de beleidsnota van minister Weyts. In september 2023 start het laatste legislatuurjaar; het proces om deze minimumdoelen te schrijven wordt op gang getrokken. Het is de bedoeling om tegen het einde van het schooljaar klaar te zijn met de ontwikkeling. OVSG maakt deel uit van de ontwikkelcommissies die deze minimumdoelen vormgeven. Het is een zeer intensief proces om sobere en heldere doelen uit te werken die vanaf 1 september 2025 geïmplementeerd kunnen worden.
![](https://jaarverslag.ovsg.be/wp-content/uploads/2024/12/Juf-Maaike-snaaskerke.jpg)
In april 2024 maakt de minister bekend dat de ontwikkelcommissies de minimumdoelen nog moeten aanpassen. Hoewel het nog mogelijk is om de opmerkingen van de valideringscommissie te verwerken, is het duidelijk dat dit dossier wordt doorgeschoven naar de nieuwe Vlaamse regering.
OVSG heeft niet gewacht op de nieuwe minimumdoelen om een nieuwe leerplan Leer Lokaal te ontwikkelen dat vanaf schooljaar 23-24 in de scholen wordt geïmplementeerd. Leer Lokaal hanteert een toekomstgericht concept en het vertrekt van de Europese sleutelcompetenties. Dat betekent dat de nieuwe minimumdoelen hiermee zullen overeenstemmen. De ene vernieuwing kan de andere alleen maar versterken.
OVSG | Van start met minimumdoelen in het basisonderwijs
OVSG | minimumdoelen basisonderwijs uitgesteld
Doorgaande lijn van kinderopvang naar onderwijs
De werkgroep Doorgaande Lijn (Kinderopvang en Onderwijs) richt zich op de soepele overgang en samenwerking tussen kinderopvang en het basisonderwijs. Het doel is om ervoor te zorgen dat kinderen een doorlopende ontwikkelingslijn ervaren wanneer ze van de kinderopvang naar de kleuterschool gaan. Dat kan door afspraken te maken over communicatie, pedagogische aanpak en ontwikkelingsdoelen, zodat de overstap voor kinderen en hun ouders zo vlot mogelijk verloopt en de ontwikkelingskansen van ieder kind worden versterkt. Om dit uit te proberen in de praktijk worden proeftuinen van geïntegreerde projecten opgestart waarbij ook buitenschoolse opvang en -activiteiten worden betrokken.
02 Secundair onderwijs
Minimumdoelen eerste graad
![](https://jaarverslag.ovsg.be/wp-content/uploads/2024/12/SHT_image321.jpg)
Nadat de minimumdoelen voor de tweede en de derde graad secundair onderwijs in het voorjaar van 2023 na aanpassing zijn goedgekeurd, wordt ook de eerste graad opnieuw onder de loep genomen om ook voor deze leerlingen sobere, heldere doelen te formuleren met ruimte voor een eigen project. Via de overkoepelende commissie volgt OVSG de ontwikkeling van deze minimumdoelen op. Er wordt gesnoeid in het aantal doelen en er is meer aandacht voor Nederlands, talen en wiskunde-wetenschappen. Begin maart worden ze goedgekeurd door het Vlaams parlement.
Curriculumdossiers 7de leerjaren
OVSG bereidt samen met de overige onderwijsverstrekkers de 139 curriculumdossiers voor over de nieuwe 7de leerjaren die in voege gaan op 1 september 2025.
HBO5 basisverpleegkunde
De HBO5-opleiding Verpleegkunde wordt omgevormd naar het graduaat basisverpleegkunde dat start op 1 september 2023. OVSG neemt in 23-24 deel aan de werkgroep met afvaardigingen van het kabinet onderwijs, secundaire scholen, hoger onderwijs en de zorgambassadeur om de overgangsafspraken te verfijnen, het opleidingsmodel vorm te geven en de domeinspecifieke leerresultaten op te maken op basis van de beroepskwalificatie.
![](https://jaarverslag.ovsg.be/wp-content/uploads/2024/12/verpleegkunde.jpg)
Meewerken aan Vlor-adviezen
De Vlaamse onderwijsraad pakt in het voorjaar uit met twee adviezen waar OVSG intensief aan meewerkt: een hertekening van het BuSO en een actieplan over duaal leren. Beide adviezen hebben als doel om sterk praktijkgericht onderwijs uit te bouwen dat alle jongeren kansen geeft op de arbeidsmarkt.
OVSG | Hertekening buitengewoon secundair en actieplan duaal leren
03 Deeltijds kunstonderwijs en volwassenenonderwijs
Omzendbrief Alternatieve leercontext
OVSG maakt deel uit van een werkgroep vanuit de overheid om de omzendbrief over de alternatieve leercontext in het deeltijds kunstonderwijs te herwerken zodat zichtbaar wordt hoe de mogelijkheden kwaliteitsvol verbreed kunnen worden in alle domeinen van het deeltijds kunstonderwijs.
OVSG | Alternatieve leercontext in het deeltijds kunstonderwijs
![](https://jaarverslag.ovsg.be/wp-content/uploads/2024/12/DKO-les-saxofoon.jpg)
Ambulante zorg
OVSG bemiddelt in de verschillende verwachtingen tussen de centra en de sector om een goede opleiding te voor zien voor o.a. het niet-dringend patiëntenvervoer.
Meewerken aan Vlor-adviezen
- OVSG geeft inhoudelijke input bij het Vlor-advies ‘Tijd voor kunst’ dat de uitdagingen voor het deeltijds kunstonderwijs beschrijft, vijf jaar na de implementatie van het nieuwe decreet.
Tijd voor kunst | Vlor - In het advies over de financiering van het volwassenenonderwijs wordt ingegaan op de gevolgen van het nieuwe financieringsmodel van 2018. Voor het buitengewoon secundair onderwijs beschrijft het advies ‘Blik op de toekomst van het BuSO’ positieve voorstellen die een inspiratie kunnen zijn in het denkproces over de toekomst en de rol van het buitengewoon secundair onderwijs.
Blik op de toekomst van het buitengewoon secundair onderwijs | Vlor - OVSG ijvert sedert de inkanteling van het DBSO in duaal leren voor een oplossing voor de jongeren die schoolmoe, niet arbeidsrijp of niet arbeidsbereid zijn. We willen voorkomen dat deze jongeren ongeschoold uitstromen. OVSG werkt samen met de andere onderwijsverstrekkers in een werkgroep van de Vlaamse Onderwijsraad voorstellen uit om de uitstroom te beperken.
Grondige bijsturingen om van duaal leren een succes te maken | Vlor
Regelgeving DKO en volwassenenonderwijs
- We suggereren heel wat noodzakelijke aanpassingen aan het DKO die opgenomen worden in Onderwijsdecreet XXXIV en het verzamelbesluit, bv. de trajecten op maat voor leerlingen die willen doorstromen naar het hoger kunstonderwijs.
- We verdedigen de belangen van de OVSG-centra voor volwassenenonderwijs in de verdeling van de extra asielmiddelen.
- Over de taaltest voor anderstalige nieuwkomers blijven we de bezorgdheden van onze centra bij het kabinet onder de aandacht brengen.
04 Leersteuncentra
OVSG ondersteunt de besturen van de nieuw opgerichte Leersteuncentra door een model van arbeidsreglement op te stellen. Dat pakken we participatief en multidisciplinair aan. Het resultaat is een gedragen document dat besturen kunnen toepassen op hun lokale situatie.
05 CLB
OVSG zetelt in de werkgroep ‘bijschakelen onderwijs-welzijn’ die tot doel heeft afspraken te maken over hoe onderwijs en welzijn meer geïntegreerd zouden kunnen samenwerken voor kinderen en jongeren die bijkomende zorg en ondersteuning nodig hebben. Samen met de verschillende stakeholders werken we aan een basistekst die zorgt voor een kader waarin lokaal samengewerkt kan worden tussen onderwijs en welzijn, waarbij het CLB een belangrijke schakel is.
06 Lerarenberoep en lerarenopleiding
Op 18 december stelt de commissie van Wijzen onder leiding van Dirk Van Damme het rapport ‘Prioriteit voor professionaliteit’ voor. Het brengt 70 voorstellen in een geïntegreerd geheel die het lerarentekort het hoofd moeten bieden en een hedendaags personeelsbeleid in onderwijs mogelijk maken. In dit rapport herkent OVSG heel wat voorstellen die we zelf al deden om het lerarentekort aan te pakken. We leggen het rapport voor op de overlegmomenten met directies van de verschillende onderwijsniveaus. Met hun feedback kunnen we rekening houden bij toekomstig overleg over de loopbaan van de leraar.
OVSG | Commissie van Wijzen: draagvlak voor een ‘new deal’ groeit
![](https://jaarverslag.ovsg.be/wp-content/uploads/2024/12/commissie-der-wijzen.jpg)
07 Hoorzittingen
Regelmatig wordt aan OVSG gevraagd om expertise over een onderwerp te komen delen in de commissie onderwijs van het Vlaams parlement.
- Hoorzitting met toelichting over aanpak van lezen na PIRLS, 23 november 2023
- Hoorzitting volwassenenonderwijs, 30 november 2023
- Hoorzitting over seksueel misbruik in het onderwijs, 22 december 2023
- Hoorzitting over rapport commissie van Wijzen, 25 april en 7 juni
![](https://jaarverslag.ovsg.be/wp-content/uploads/2023/12/Belangenbehartiging-hoorzitting-Walentina-en-Saar-1024x631.jpg)
08 Cijfers
Adviezen Vlor: 28
Protocollen
- Gedeeltelijk akkoord 1
- Akkoord 17
- Niet-akkoord 3