Juridisch advies GEVEN

Bestuurders, medewerkers van onderwijsdiensten en directeurs of beleidsmedewerkers staan er niet alleen voor. Ze kunnen terecht bij de juridische medewerkers van OVSG die antwoorden geven op concrete vragen. Daarnaast schrijven onze juristen artikels in de e-zines en Imago over wijzigingen in de regelgeving. Op de website staan relevante modeldocumenten die lokaal kunnen worden gebruikt. Ten slotte organiseren ze infosessies en vormingen, waarbij ze informatie delen en de directies of besturen met elkaar kunnen netwerken.

01 Brede waaier van onderwerpen

De onderwerpen van de juridische zijn heel divers. Ze hebben vooral te maken met het personeelsbeleid en de organisatie van een school, centrum of academie.

  • Vragen over personeelsbeleid blijven het overgrote deel van de vragen uitmaken die op de juridische dienst terechtkomen. Het gaat dan vaak over vacantverklaring in functie van vaste benoeming, de TADD-regeling, de terbeschikkingstelling wegens ontstentenis van betrekking, reaffectatie en wedertewerkstelling, de selectieprocedure voor een directeur en ook over de aanvullende lestijden ‘samen school maken’. 
  • Wat echt opvalt in schooljaar 23-24 is het grote aantal vragen over enerzijds de beoordeling aan de vooravond van TADD en anderzijds de functionerings- en evaluatiecyclus.
  • Het decreet over Leersteun blijft heel wat vragen opleveren.
  • Ook de modernisering van het secundair onderwijs blijft veel vragen oproepen.
  • Zodra bekendgemaakt wordt dat er fietsleasing en flexijobs in onderwijs zullen komen, komen daar vragen over binnen. Het is echter te vroeg om daar al  concrete antwoorden op te formuleren.
  • Opvallend meer vragen komen binnen over het flankerend onderwijsbeleid en ook over Lokano, de onlinetool voor lokaal onderwijsbeleid.
  • Het aantal vragen over conflicten tussen de school en de ouders i.v.m. zittenblijven of tuchtmaatregelen stijgt.  Ook vragen over het Individueel Aangepast Curriculum (IAC), over inschrijvingen onder ontbindende voorwaarde en de capaciteitsbepaling vragen heel wat aandacht.

Bij het oprichten van nieuwe scholen ondersteunen we de schoolbesturen, zoals voor de eerste Nederlandstalige school in Elsene of in Anderlecht.

We ondersteunen verder lokale besturen bij de ontwikkeling van hun visie of plannen  voor het gemeentelijk onderwijs als voorbereiding op de nieuwe lokale legislatuur.

‘Bedankt dat jullie zo toegankelijk zijn voor vragen over personeelszaken. De regelgeving is soms zo complex dat het aangenaam is om een dubbelcheck te hebben. Ik word vriendelijk en correct geholpen!’

02 Steeds meer juridische vragen en meer complexe

Het aantal vragen neemt jaar na jaar toe. Wat is de verklaring?

  • De onderwijsregelgeving en de andere regelgeving die gevolgen heeft voor onderwijs worden alsmaar complexer, waardoor het aantal juridische vragen jaar na jaar toeneemt. Soms is de interpretatie van de regelgeving in de loop van de jaren gewijzigd of moeten meerdere bepalingen samen gelezen worden. Voor veel directies of ambtenaren gaat dit hun petje te boven.
  • De onderwijsregelgeving wijzigt bijzonder snel en ze komt te laat aan bij scholen, centra en academies. OVSG vraagt al lang om geen nieuwe regelgeving meer op scholen en academies af te sturen na de paasvakantie.
  • Bepaalde regels zijn ook zeer strikt, denk aan de GDPR-regelgeving.
  • Tot slot is er de juridisering die in de brede maatschappij én in het onderwijs zichtbaar is. Als ouders het niet eens zijn met de school, protesteren ze of schakelen zelfs een advocaat in.

03 Vragen per onderwijsniveau en thema

Schooljaar 23-24: 5805 Juridische vragen beantwoord

(Schooljaar 22-23: 3997 vragen)

04 Handboeken en tijdschrift Imago

Voor de handboeken (uitgeverij Politeia) en voor het tijdschrift Imago schrijven de juridisch medewerkers actuele bijdragen. Zo blijven de handboeken voor het basisonderwijs en voor het deeltijds kunstonderwijs actueel voor de abonnees.

In het tijdschrift Imago behandelt de rubriek De onderwijsjurist juridische vragen die vaak gesteld worden. In schooljaar 23-24 is dat over:

  • Nieuw selectieambt van adjunct-directeur in het basisonderwijs
  • Auteursrecht: aan wie behoren de creaties van personeelsleden toe?
  • Factcheck flankerend onderwijsbeleid
  • De bekwame helper in onderwijs

Scroll naar boven