Professionalisering en vorming

De onderwijspraktijk evolueert voortdurend. Dat maakt blijvende professionalisering van alle onderwijsprofessionals noodzakelijk. OVSG zet daar sterk op in met een uitgebreid aanbod van vormingen.

De vormingen spelen in op de noden van alle onderwijsniveaus en op actuele onderwijsthema’s. We werken met blended leren, in een mix van live sessies en online webinars. De deelnemers appreciëren dat sterk.

De implementatie van het nieuwe leerplan Leer Lokaal staat in 23-24 centraal voor het basisonderwijs, en is dus ook een belangrijke pijler van de professionalisering. In een handige brochure worden alle vormingen die daarop inspelen samengebracht. Zo kunnen we onze teams stap voor stap voorbereiden op en begeleiden bij deze vernieuwing.

01 OVSG-aanpak: aanbod in synergie

Een troef van de professionalisering van OVSG is dat ze in synergie wordt uitgewerkt door alle diensten. Samen met de pedagogische begeleiding en de juridische ondersteuning werken we vormingen op maat uit, die helemaal aansluiten bij de eigenheid van het lokaal onderwijs.  

We onderscheiden in ons aanbod functietrajecten om sterker te worden in je functie (directie, mentor, evaluator, ICT-coördinator …) en thematrajecten rond een bepaald thema (zoals, lezen, datageletterdheid enz.). Daarnaast zijn er schoolteamvormingen en (digitale) smaakmakers waarin je kort kennismaakt met een onderwerp waar je je later verder in kunt verdiepen.

Ons aanbod maken we bekend via promotiemateriaal zoals folders maar ook via gerichte reclamemailings, e-zines en social media.

Op de website van OVSG zijn de vormingen gemakkelijk terug te vinden via filters op thema, onderwijsniveau en type.

02 Functietrajecten voor directies, beleidsteams en andere profielen

Sterke directeurs zorgen voor kwalitatieve scholen. Daarom heeft OVSG een traditie in het ondersteunen van de werving van directies en het professionaliseren van leidinggevenden in onderwijs.

Alles begint bij het vinden van een geschikte kandidaat. OVSG nam in 23-24 deel aan 50 jureringen in lokale besturen bij selectieprocedures voor directies.

We ondersteunden 19 schoolbesturen bij de beoordeling van de directeur tijdens de proefperiode met het oog op vaste benoeming. Deze beoordeling gebeurt op basis van de onderwijskundige aspecten die opgenomen zijn in het beleidsplan.

Daarnaast is vorming voor nieuwe en ervaren leidinggevende essentieel. Onze vormingstrajecten worden jaarlijks geactualiseerd en verder uitgebreid.

  • Traject Opstart voor kandidaat-directies basis, secundair en deeltijds kunstonderwijs: 36 deelnemers
  • Traject Quickstart: 44 deelnemers 
  • Traject Topstart voor nieuwe directies basis, secundair en deeltijds kunstonderwijs: 59 deelnemers in het eerste jaar en 63 deelnemers in het tweede jaar (totaal 122)
  • Toproute voor ervaren directies: 126 deelnemers
  • Evaluator: 135 deelnemers.

Bedankt voor de glasheldere uiteenzetting en de verschillende werkvormen.
Lang online nascholen is een uitdaging en dan is deze manier aangenaam. Dankjewel!

Deelnemer Quickstart

Niet alleen voor leidinggevenden maar voor alle onderwijsprofessionals biedt OVSG vormingen aan.

1 339 deelnemers namen deel aan onze functietrajecten.

  • Leerplancoach ‘Ik en de wereld’
  • Leerplancoach ‘STEM’
  • Evaluator in het onderwijs
  • Sterk van start als beleidsondersteuner
  • Sterk van start als zorgcoördinator

Hoewel dit een volledige dag digitaal was, heb ik geboeid kunnen luisteren en meewerken. Er was een goede afwisseling tussen plenair theorie brengen en interactief aan de slag gaan.

Feedback deelnemer traject beleidsondersteuner

03 Teamvormingen en thematrajecten met aandacht voor blended learning

We bieden thematrajecten aan met een mix van teamvormingen, netwerkmomenten, leermomenten, schoolspecifieke begeleidingen, …  Dit alles over thema’s die inspelen op belangrijke, actuele onderwerpen in het onderwijs. Deelnemers ervaren dat als een duurzame manier om aan een thema te werken met effect tot in de klas.

Ook het blended leren wordt geïntegreerd door in alle trajecten een mooie afwisseling van live en online sessies aan te bieden.100 scholen schreven in voor een van onze tien thematrajecten (tegenover 90 in 22-23). In totaal bereikten we 1 613 deelnemers.

  • Leer Lokaal, een totaalverhaal vanuit Ik en de wereld, Kunst en cultuur en Nederlands
  • Leer Lokaal, een totaalverhaal vanuit wiskunde, STEM, Digitale geletterdheid en Nederlands
  • Word lees-krachtig (jaar 2) en Kwaliteitscultuur in het DKO

Het aantal aangevraagde teamvormingen stijgt tot 320 (tegenover 215 in 22-23). 243 van deze teamvormingen gingen over de implementatie van Leer Lokaal.

Daarbovenop organiseerden we 92 gratis Kick-offs Leer Lokaal in de scholengemeenschappen en de hogescholen die een lerarenopleiding voorzien.

We bereikten zo’n 18 500 deelnemers met deze teamvormingen, waarvan meer dan 10 000 (toekomstige) leraren tijdens de kick-offs.

  • Verkenning leerplan Nederlands
  • Verkenning leerplan ik en de wereld
  • Verkenning leerplan wiskunde

De lesgever nam ons allemaal mee in ‘Ik en de wereld’. Alle collega’s zijn gemotiveerd om aan de slag te gaan.
Het was een vorming afgestemd op ons team en dat deed goed! Fijn dat er vooraf een overleg was over onze beginsituatie en over de noden van het team. Fijn dat de inhoud aangepast werd. Fijn dat hij ons meenam in de kleine stappen die we kunnen zetten om geïntegreerd te kunnen werken. Fijn dat de inhoud zo puur werd gebracht. De leerkrachten voelden zich helemaal oké.

Feedback schoolteam GBS Evergem

04 Smaakmakers en individuele sessies en ontmoetingsdagen

Met de smaakmakers proberen we onze doelgroepen warm te maken voor onze thematrajecten of voor andere vormingen.
Voor de in totaal 41 smaakmakers schreven 1 277 deelnemers in.

  • Vaardigheidssessie Ik en de wereld – kleuter
  • Vaardigheidssessie Ik en de wereld – 1ste graad
  • Vaardigheidssessie Ik en de wereld – 2de graad
  • Vaardigheidssessie Ik en de wereld – 3de graad

Voor de schoolbesturen organiseren we individuele vormingen met specifieke inhouden voor hen als bestuur. Deze sessies werden gevolgd door 134 deelnemers.

  • Wat betekent vakbondsstatuut in onderwijs
  • Tucht voor personeel
  • Decreet Rechtspositie

Een noemenswaardige topper is de Ontmoetingsdag schoolsecretariaten, waarop we 102 deelnemers mochten verwelkomen.

05 Projecten

Om bestaande expertise verder uit te bouwen en duurzaam te verankeren, tekent OVSG regelmatig in op projectoproepen van het departement Onderwijs. Voor de deelnemers is deze vorming dankzij de subsidiëring gratis.

Aan de basis van het ondersteuningstraject voor de implementatievan het ‘Referentiekader voor internaatskwaliteit’ ofwel RiK,  liggen het referentiekader voor internaatskwaliteit en het toezichtskader van de onderwijsinspectie dat op dit referentiekader geënt is. Naast de inhoud van beide kaders worden ook handvatten aangereikt voor de kwaliteitsontwikkeling in een onderwijsinternaat. Dit traject is gestart in juni 2023 en loopt nog tot juni 2024. We bereiken hiermee vier internaten.

Leerpunt opent diverse projectoproepen, waarop we met OVSG intekenen. Dit leidt tot de succesvolle selectie van een project gericht op evidence-informed werken binnen de school- en klaspraktijk.

Het project, getiteld ‘Naar een positief klasklimaat: een evidence-informed traject met hoge verwachtingen in de B-stroom’, wordt uitgevoerd in samenwerking met de Hotelschool Gent en zal lopen in schooljaar 2024-2025.

06 Actuele webinars

We starten met webinars die inspelen op actuele thema’s. Hierbij laten we externe sprekers aan het woord. In het voorjaar van 2024 richten we ons op polarisering in de klas en op hoe je je schoolgebouw kunt ontwerpen zodat het toegankelijk is voor iedereen.

  • Op onze eerste webinar ‘Verbinding boven verdeeldheid, polarisering in je klas’ op 19 februari tekenen 30 personen present. Sprekers zijn Christophe Busch (Hannah Arendt-instituut) en Maarten De Waele (Expert polarisering VVSG).
  • Op 3 juni volgde een tweede actuele webinar over ‘Inclusief ontwerpen voor schoolgebouwen’ met sprekers Prof. dr. Ann Heylighen (KULeuven en co-voorzitter Research[x]Design) en Isabelle Degezelle (schepen van Onderwijs uit Zwevegem). Hierop sluiten 38 geïnteresseerden aan.

07 Externe coaching

Het schoolbestuur of de directie kan een beroep doen op OVSG voor ondersteuning bij de coaching van een individueel teamlid of een directeur om tekorten of persoons- en ontwikkelingsgerichte doelstellingen aan te pakken. Dit kan nodig zijn naar aanleiding van een formeel functioneringsgesprek of naar aanleiding van een specifieke ondersteuningsvraag voor het persoonlijke functioneren.

Vier schoolbesturen (scholen) starten een traject op in 23-24.  

Scroll naar boven