Publicaties en toetsen
De publicaties, geschreven door onze experten, de toetsen en online tools ondersteunen bestuurders, directies en leerkrachten in de praktijk.
01 Fonds OVSG-Politeia
In samenwerking met uitgeverij Politeia bouwt OVSG aan een fonds van pedagogische en bestuurlijke titels over en voor het onderwijs. Daarnaast biedt OVSG ook handige tools die scholen ondersteunen in de praktijk.
- In schooljaar 22-23 verschijnen de klassieke updates bij de digitale publicaties Handboek deeltijds kunstonderwijs en Handboek gemeentelijk basisonderwijs waardoor de geabonneerden altijd de meest recente regelgeving bij de hand hebben.
- We gaan verder met wetenschappelijk onderbouwde en praktijkgerichte publicaties om het leesonderwijs te bevorderen. Nadat eerder De beste lezers zitten in mijn klas en Mijn DENK!-schrift verschenen, verschijnt nu DENK! Leer ze groeien in leesbegrip. Hierin brengen experten vanuit onderzoek en praktijk een aanpak in vijf schakels die leraren kunnen volgen in de klas. Cruciaal is de koppeling van kennis aan leesbegrip. Er wordt ook doelgericht gewerkt aan opbrengsten.
- De OVSG-Toetswijzer met toetsmateriaal voor het tweede tot vijfde leerjaar bestaat uit een website en een verzamelmap met een ruim aanbod van toetsvragen. Elk schooljaar worden vragen rond een nieuw domein aangeboden, dat is in 23-24 strategieën en probleemoplossende vaardigheden.
- Bij de introductie van het nieuwe leerplan Leer Lokaal merken we dat er vraag is bij de scholen naar een gedrukte publicatie. We gaan met uitgeverij Politeia in zee om de verzamelmap Leer Lokaal uit te geven. Die biedt scholen een handig overzicht van de bouwstenen en leerlijnen.
- Creatieve dans- en bewegingslessen inspireert leerkrachten (deeltijds kunstonderwijs of lager onderwijs voor muzische vorming en lichamelijke opvoeding) om creatief met dans en beweging aan de slag te gaan binnen hun lessen. De lessen zijn bestemd voor leerlingen tussen 6 en 12 jaar en zijn geordend volgens moeilijkheidsgraad.
02 OVSG-toets breidt feedback verder uit
Editie 2024 van de OVSG-toets voor het zesde leerjaar heeft als thema Ste(a)m je mee? Dat thema is de inspiratie voor praktische proeven over digitale fotografie, werken met een bouwplan en zelfs zonnepanelen op maat ontwerpen..
Met 27 149 leerlingen en 947 scholen zien we opnieuw een groot bereik. 97,5% van de OVSG-scholen doet eraan mee. Een belangrijk verschil met de Vlaamse toetsen is dat de OVSG-toetst alle domeinen bevraagt, terwijl de Vlaamse toetsen focussen op wiskunde en Nederlands.
Na de toets: feedback analyseren
De feedbackmodule voor de scholen wordt verder uitgebreid en 252 scholen tekenen in op het verdiepend schoolfeedbackrapport. Dit schoolfeedbackrapport helpt scholen bij de interpretatie en verwerking van hun resultaten op de OVSG-toets. Dankzij een interactieve webtoepassing is dit een gebruiksvriendelijk instrument voor de teams.
De toetsresultaten die scholen snel na afname krijgen, de kwaliteitsvolle analyses en de begeleiding bij het schoolfeedbackrapport bezorgen scholen een schat aan data om doelgericht te werken aan hun onderwijskwaliteit.
OVSG | Maak werk van onderwijskwaliteit met de OVSG-toets
OVSG | Het schoolfeedbackrapport
OVSG | OVSG-toets vult Vlaamse toetsen aan en geeft totaalbeeld onderwijskwaliteit
Cijfers en feiten OVSG-toets
- Aan editie 2024 van de OVSG-toets doen 27 149 leerlingen van 947 scholen mee. We bereiken 97,5% van de OVSG-scholen en 90,9% van de GO!-scholen.
- De feedbackmodule voor de scholen wordt verder uitgebreid. Zo vinden scholen – naast gemiddeldes en vergelijkingsinformatie op basis van SES-profiel – meer diepgaande statistische informatie.
- Het schoolfeedbackrapport dat feedback en interpretatie geeft op maat van de school is een uitstekende tool om verder werk te maken van onderwijskwaliteit. 40% van de deelnemende scholen (252) bestelt zo’n uitgebreid rapport. Ze worden hierbij begeleid door hun anker van de pedagogische begeleiding.