Communiceren & Evenementen
01 Lerarentekort dominant in de pers
Al voor het derde schooljaar op rij is het lerarentekort een dominant thema in de pers. OVSG voedt de pers met bevragingen die het probleem goed in kaart brengen en draagt steeds constructieve oplossingen aan, zoals een moderner personeelsbeleid waarbij besturen en directies meer vrijheid krijgen.
In februari 2024 stelt OVSG haar memorandum ‘Stem voor lokaal onderwijs’ voor de Vlaamse verkiezingen voor aan de pers. Daarbij krijgt onder meer het thema van de brugfiguren veel aandacht, mede door een uitgebreid persdossier dat we hierover samenstellen.
Andere thema’s die OVSG in de kijker zet, zijn de organisatie van de levensbeschouwelijke vakken en de beroepsprocedures in het secundair onderwijs.
In totaal wordt OVSG 44 geciteerd door de geschreven pers. Walentina Cools is verder regelmatig te horen op de radio (Radio 1, Q-Music, Joe FM en Nostalgie) of in Het Journaal van VRT NWS om een OVSG-standpunt te verduidelijken.
Netwerk, ontmoeting en steekproefbevragingen
Journalisten baseren hun berichtgeving op gesprekken met algemeen directeur Walentina Cools en telefoongesprekken en mailcorrespondentie met woordvoerder Anne Berckmoes. De communicatiedienst doet steekproefbevragingen om zo cijfermateriaal te kunnen aanreiken, bijvoorbeeld over het lerarentekort en de beroepsprocedures in het secundair onderwijs, en maakt persdossiers voor belangrijke thema’s zoals de brugfiguren.
De pers contacteert OVSG geregeld met de vraag naar aanspreekpunten in de stedelijke en gemeentelijke scholen. Hiervoor werkt de communicatiedienst met een lijst van aanspreekbare contacten. Zo krijgen directies en medewerkers van stedelijke en gemeentelijke scholen een stem in de media en maken we lokaal onderwijs zichtbaar.
Persberichten
OVSG stuurt gericht persberichten over actuele thema’s. Die perscommunicatie versterken we via de sociale media, de e-zines en het tijdschrift Imago.
- 21/08/2023: Behoud gemeentescholen Knokke-Heist toont belang van respect voor schoolkeuze
- 29/08/2023: Een op vier directies zoekt nog minstens één leraar
- 04/10/2023: Leerlingenaantal in buitengewoon onderwijs blijft in de lift
- 05/12/2023: OVSG in actie voor betere PISA-resultaten
- 19/12/2023: Commissie van Wijzen: draagvlak voor een ‘new deal’ groeit
- 30/01/2024: Stem voor lokaal onderwijs: prioriteiten voor nieuwe Vlaamse regering
- 01/02/2024: Ook volwassenen vinden de weg naar de academie
- 18/03/2024: OVSG steunt acties Brussels onderwijs
- 27/03/2024: Onderwijsspiegel doet herkenbare aanbevelingen
- 28/04/2024: Dankzij brugfiguur kan leraar focussen op lesgeven
- 21/05/2024: Steeds meer leerlingen problematisch afwezig op school: CLB’s vragen gezamenlijke aanpak
- 30/05/2024: Zonnepanelen maken met de OVSG-toets
- 24/06/2024: OVSG-toets vult Vlaamse toetsen aan en geeft totaalbeeld onderwijskwaliteit
- 26/06/2024: Beslissing klassenraad aanvechten? Directies verkiezen dialoog
02 E-zines en sociale media
Om schoolbestuurders, directies, teams, leraren en administratief medewerkers van onderwijsinstellingen zo goed mogelijk te informeren, werkt OVSG met verschillende communicatiekanalen.
De nieuwe website vormt sinds maart 2023 de basis van alle onlinedienstverlening en communicatie. In onze e-zines verwijzen we voortdurend naar nieuwe informatie en artikels die toegankelijk zijn op onze website.
Onze succesvolste sociale media zijn Facebook, waar we vooral goede praktijken delen en de activiteiten van OVSG promoten, en LinkedIn, waar we naast vacatures ook nieuws, activiteiten en standpunten van OVSG verspreiden. Via X (voorheen Twitter) bereiken we voornamelijk journalisten, opiniemakers, politici en academici. Aan hen willen we vooral de ‘harde’ nieuwsfeiten en standpunten tonen. Instagram is het meer visuele broertje van Facebook. Omdat dit een beeldrijk sociaal medium is, zien we onder de volgers veel academies en ook een behoorlijk aantal basisscholen.
Aantal volgers op 30 juni 2024
- Facebook: 2599 volgers (+10,6%)
- LinkedIn: 4241 volgers (+ 15,0%)
- X: 616 volgers (+ 5,5%)
- Instagram: 924 volgers (+ 26,7%)
De verschillende e-zines van OVSG spelen kort op de bal en brengen actueel nieuws. Om de e-zines en de (sociale) media voortdurend te verbeteren monitoren we de evoluties in lezers- en gebruikersaantallen en koppelen daar acties aan. Het algemene e-zine e.mago verschijnt om de twee weken, de andere e-zines verschijnen maandelijks en richten zich naar een specifiek onderwijsniveau.
Verzonden in 2023-2024
Met aantal abonnees op 30 juni 2024
- E-mago: 25 nrs. – 3999 abonnees
- Start: 10 nrs. – 2851 abonnees
- SOS: 10 nrs. – 572 abonnees
- DKO2: 10 nrs. – 1715 abonnees
- PocketInfo: 16 nrs. – 376 abonnees
03 Dossiers IMAGO
Het tijdschrift Imago, dat duiding, achtergrond en interviews brengt, verschijnt vier keer per schooljaar en komt terecht bij alle besturen, directies en onderwijspartners. In elk nummer wordt een thema uitgediept in een dossier. Zo zetten we een bepaald element uit onze werking of iets dat ons onderscheidt van andere onderwijsverstrekkers – bv. het belang van de lokale verkiezingen – centraal.
Dossiers Imago
- September 2023 Open voor iedereen
- December 2023 Wat doet OVSG voor jou?
- Maart 2024 Stem voor lokaal onderwijs
- Juni 2024 Innovatief onderwijs
04 Campagnes
OVSG wil zichtbaar maken hoe groot de expertise van onze onderwijsprofessionals is en met hoe veel engagement ze zich inzetten voor kwaliteitsvol onderwijs. Daarom werken we mee aan verschillende campagnedagen.
5 oktober 2023: Dag van de leraar
Waarom is jouw school of academie de ideale werkplek? Met die centrale vraag organiseren we voor het tweede jaar op rij een wedstrijd n.a.v. de Dag van de Leraar. Onder de hashtag #LeraarLokaal krijgen we via mail en sociale media meer dan 30 antwoorden binnen. De twee winnaars, GBS Kadrie uit Kalmthout en Tekenacademie Heist-op-den-Berg, worden op de Dag van de Leraar getrakteerd met een koffiemobiel en ontbijt en een bezoek door algemeen directeur Walentina Cools. Alle andere deelnemers krijgen een persoonlijk antwoord van OVSG en een kleine attentie via de post.
1 februari 2024: Dag van de CLB-medewerker
‘We gaan er samen voor’ is op 1 februari het motto van de dag van de CLB-medewerker. Algemeen directeur Walentina Cools bedankt in een videoboodschap alle medewerkers van centra voor leerlingenbegeleiding om samen met de scholen alle leerlingen te ondersteunen.
3 februari 2024: Dag van de Academies
Op 3 februari vindt de 21ste editie plaats van de Dag van de Academies, een feestelijke open dag voor alle academies voor deeltijds kunstonderwijs en hun ca. 211 000 leerlingen. Het overkoepelende thema is Magie. Het officiële startschot wordt gegeven in de Kunstacademie in Geraardsbergen in aanwezigheid van minister van onderwijs Ben Weyts en algemeen directeur Walentina Cools. Overal in Vlaanderen en Brussel houden academies een open dag waarop ze tonen wat leeft in hun ateliers en op hun podia. Het is een bijzonder succesvolle editie, die gretig wordt opgepikt door heel wat (lokale) pers.
05 Congres deeltijds kunstonderwijs, troef voor elke gemeente
Het deeltijds kunstonderwijs is een cruciale schakel in een lokaal, integraal beleid. Er zijn linken met de verenigingen, met kinderopvang en onderwijs, met cultuur en met de lokale ondernemers. Om deze mogelijkheden in de verf te zetten en goede praktijken uit te wisselen, organiseert OVSG in het najaar een congres voor besturen en leidinggevenden van academies.
Keynotespreker Katrien Herdewyn neemt meer dan 100 aanwezigen mee in een fascinerend verhaal over de link tussen technologie en kunst. Daarna volgen sessies over intergemeentelijke samenwerking, het socio-culturele weefsel, de evaluatie van het decreet en het BOA-decreet.