Strategie

Schooljaar 23-24 is een verkiezingsjaar, met de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen en in het najaar van 2024 de lokale verkiezingen.

  • Om de identiteit van het lokaal onderwijsproject duidelijk te profileren werken we in overleg met alle afdelingen de identiteitskenmerken ervan uit.
  • We grijpen de Vlaamse verkiezingen aan om noodzakelijke thema’s hoog op de beleidsagenda te krijgen en werken het memorandum van OVSG verder uit.
  • In de aanloop van de lokale verkiezingen gaan we op stap bij lokale bestuurders met de tool LOKANO.

01 Memorandum Stem voor lokaal onderwijs

Via gesprekken met mensen uit de praktijk, zoals hier in Genk, maken we de thema’s uit ons Memorandum heel concreet.

Het traject over het memorandum voor de nieuwe Vlaamse regering dat in schooljaar 2022-2023 werd opgestart, zetten we in schooljaar 2023-2024 voort.
Eind augustus en begin september organiseren we rondetafelgesprekken in Genk, Aalst, Sint-Katelijne-Waver, Roeselare en Brussel. Zo horen we van directies, onderwijsambtenaren en lokale mandatarissen wat ze precies verwachten van een bepaald voorstel voor de praktijk van hun lokaal onderwijsproject. Dat levert waardevolle input die we verder bespreken met het bestuur om zo te komen tot een finaal Memorandum met vijf prioriteiten voor de nieuwe Vlaamse regering. Op 30 januari presenteren we dit memorandum aan de pers.

Het memorandum wordt verder verspreid naar onderwijscontacten, waaronder de leden van de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement, lokale mandatarissen, kabinetten en de studiediensten van politieke partijen. We gaan in gesprek met politici om het memorandum toe te lichten. Ook de budgettaire implicaties van onze voorstellen onderzoeken we. Die gieten we in een onderhandelingsnota die de basis zal vormen voor toekomstig structureel overleg.

Video Memorandum

Om onze boodschap extra kracht bij te zetten, vertalen we het memorandum in een video waarin een burgemeester, enkele schepenen en schooldirecteuren aan het woord komen. Zij vertolken de stem van onze leden en leggen uit waaraan ze precies nood hebben om hun lokaal onderwijs kwaliteitsvol te organiseren.

02 LOKANO, inspiratietool voor lokaal en kansrijk onderwijsbeleid

Om schoolbesturen te ondersteunen bij hun flankerend onderwijsbeleid en hen te helpen bij het voorbereiden van een omgevingsanalyse, bezoeken we de onderwijsambtenaren van steden en gemeenten. Tijdens dit bezoek introduceren we de datatool LOKANO (LOkaal KANsrijk Onderwijsbeleid). 50% van onze besturen bereiken we met deze introductie.

LOKANO helpt steden en gemeenten om hun flankerend onderwijsbeleid in kaart te brengen of hiermee te starten. De tool verzamelt gegevens uit verschillende bestaande databronnen, zoals de Gemeentemonitor, Dataloep en Statistiek Vlaanderen of België. Deze data wordt binnen LOKANO aangeboden in verschillende thema’s die specifiek gerelateerd zijn aan onderwijs. Elke gemeente krijgt zo een beeld van haar eigen context.

Dankzij deze overzichtelijke en thematische tool kunnen de gemeentebesturen hun onderwijsbeleid sterker onderbouwen en strategisch inspelen op de lokale onderwijsbehoeften.

OVSG | Werken met inspiratietool Lokaal Kansrijk Onderwijsbeleid

Jan Regaert in gesprek met Leen Boeckmans (diensthoofd interne zaken) en Annick Smeets (algemeen directeur) in Zandhoven

03 Identiteit van het lokaal onderwijs

Nadat we vorig schooljaar de kracht van lokaal onderwijs helder hebben verwoord in een statement, buigen we ons nu over de identiteitskenmerken van het lokale onderwijsproject. Wat onderscheidt ons onderwijsproject in scholen, academies en centra van dat van de andere onderwijsaanbieders? We onderzoeken de pedagogische projecten van onze leden en distilleren daar een aantal kenmerken uit. Daarover gaan we verder in gesprek met de leidinggevenden. In een uitgebreide feedbackronde kan elke medewerker input geven. Dat resulteert in een identiteitstekst met als krachtlijnen:

  • Totaalbenadering van kwaliteit
  • De kracht van de leerkracht
  • Inclusie als basis voor duurzaam samenleven
  • Samen leren en groeien
  • Gelijkwaardigheid als rode draad
  • De leerling centraal

OVSG | Kracht van lokaal onderwijs

De sterke praktijkverhalen van kwaliteitsvol lokaal onderwijs delen we via de website of via de e-zines en het tijdschrift Imago. Zo kunnen lokale besturen van elkaar leren en elkaar inspireren.

OVSG | Uit de praktijk

04 Samenwerken voor een gemeenschappelijk doel

Als de school en de ouders van een leerling samenwerken, dan krijgen kinderen de beste kansen om zich te ontwikkelen. Vanuit die visie op het belang van ouderparticipatie werkt OVSG nauw samen met KOOGO, de koepel van ouderverenigingen van het gesubsidieerd onderwijs.

www.koogo.be

Onze zustervereniging VVSG is expert in alle lokale beleidsdomeinen naast onderwijs. Voor thema’s die raken aan onderwijs, zoals flankerend onderwijsbeleid, integratie of kinderopvang  (Decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten) werken we samen om zo nog beter de belangen van de leden te behartigen.

www.vvsg.be

Leerpunt heeft als doel om de onderwijspraktijk te versterken met wetenschappelijke inzichten. De onderwijsverstrekkers, waaronder OVSG, maken deel uit van de raad van bestuur.

OVSG is decretaal verplicht om door Leerpunt ontwikkelde materialen te implementeren bij de pedagogische begeleiding en te verspreiden bij scholen, centra en academies. Dat doen we o.a. via onze communicatiekanalen.

www.leerpunt.be

MOEV zet alle leerlingen uit het kleuter-, basis- en secundair onderwijs aan tot een fitte, gezonde en veilige levensstijl. De organisatie motiveert en ondersteunt scholen bij de uitwerking van hun bewegings- en sportbeleid. OVSG maakt deel uit van het bestuur en verspreidt mee de acties van MOEV in functie van gezondheidseducatie en sport op school.

www.moev.be

Scroll naar boven